آموزش و تدریس ریاضی
آموزش و تدریس ریاضی 100% تضمینی، بصورت کلاس های خصوصی و گروهی از پایه تا کارشناسی ، توسط برترین اساتید دانشگاه و معلمان برگزیده
وبسایت فدیکا مرکزی جامع جهت معرفی اساتید و معلمان ریاضی می باشد. ما با ایجاد بستری امن و مناسب در کلاس های تقویتی ریاضی فضای را فراهم میکنیم تا دانش آموزان و دانشجویان بتوانند از طریق پرسش و پاسخ، نقاط کور و مبهم در حل مسئله را شناسایی کنند.
خدمات ما
برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی
ارائه برنامه زمان بندی مطالعه، وِیژه کنکوری ها
مشاوره و هدایت تحصیلی ویژه دانشجویان ریاضی
برنامه ریزی درسی به روش رتبه های برترکنکور
آموزش تست زنی کنکور
آموزش روش های تست زنی در تمام دروس ریاضی
حل نمونه سوالات کنکور ریاضی فیزیک،تجربی،انسانی
بررسی سوالات و پاسخنامه کنکورهای آزمایشی قلم چی
تدریس خصوصی ریاضی
برگزاری کلاس های تقویتی ویژه استعداد های درخشان
کلاس حل تمرین، رفع اشکال و جمع بندی مطالب درسی
آموزش تضمینی کلیه واحدهای درسی از پایه تا دانشگاه
اساتید برگزیده بر اساس نظرسنجی
استاد الهام فرزامی
کارشناس ارشد ریاضی و دانشجوی مقطع دکتریدانش آموخته ممتاز دانشگاه دولتی تبریز در سال ۱۳۹۴
بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه و آموزشگاه
تدریس ریاضی در کلیه مقاطع تحصیلی از پایه تا دانشگاه
استاد سید محمد سجادی
کارشناس ارشد ریاضی از دانشگاه صنعتی تبریزکسب رتبه 207 کنکور کارشناسی ارشد
بیش از 7 سال سابقه تدریس کنکور و دانشگاه
نویسنده کتاب نرم افزار لاتکس
دکتر امین تنهائی وش
دکتری تخصصی ریاضی محض گرایش هندسه دیفرانسیلرتبه برتر علمی در زمان تحصیل در دوره فوق لیسانس
تدریس با آخرین متد برگرفته از دانشگاههای بین المللی
10 سال سابقه تدریس در دانشگاه، مدارس، آموزشگاه
توانمندی های شاخص اساتید و معلمان معرفی شده در تدریس ریاضی
تدریس خلاقانه ریاضی به همراه صبر و حوصله فراوان جهت انتقال مفهومی مطالب به شاگردان با بهره گیری از جدید ترین روش های تدریس ریاضی در جهت اهداف آموزشی.
در کلاسهای درس برگزار شده بصورت خصوصی و گروهی، بسیار پویا و پر انرژی بوده و در مواجهه با سوالات و درخواستهای دانش آموزان و دانشجویان، شنونده بسیار خوبی هستند.
آموزش مطالب درسی به زبان بسیار ساده و قابل فهم برای تمام دانش آموزان و دانشجویان و استفاده از مثال ها و روش های مختلف آموزشی با توجه به سطح یادگیری شاگردان.
قدرت بیان و تسلط بسیار بالا در انتقال مفاهیم ریاضی در تمامی مقاطع تحصیلی و استفاده از مثال های شهودی و کاربردی در هنگام تدریس جهت ایجاد علاقه در دانشآموز و دانشجو.
آموزش ریاضی و تدریس خصوصی ریاضی در تمام مقاطع تحصیلی
تدریس ریاضی پایه اول تا ششم ابتدایی با روش های نوین
آموزش و تدریس خصوصی و گروهی ریاضی در مقطع دبستان با استفاده از روش های جدید و به روز (سخنرانی- نمایشی- یادگیری اکتشافی- پرسش و پاسخ- سمعی و بصری) توسط معلمانی دانا، با مهارت و مهربان.
در ادامه مطلب به طور خلاصه هر یک از روش های گفته شده را شرح می دهیم.
روش سخنرانی در تدریس
ارائه مفاهیم ریاضی به صورت شفاهی از طرف معلم و یادگیری دانش آموزان از طریق گوش دادن و یا یاداشت برداشتن اساس كاراین روش را تشكیل می دهد. از خصوصیات این روش فعال و متكلم الوحده بودن معلم و غیر فعال بودن دانش آموز است. در این روش مبحث درسی بیان و جمع بندی و نتیجه گیری می شود.
روش نمایشی در تدریس
در روش تدریس نمایشی، مطالب درسی با استفاده از بیان شفاهی یا کتاب و یا کامپیوتر در اختیار یاد گیرنده قرار می گیرد. در این روش هدف، انتقال معلومات و مهارت هاست نه پرورش تفکر و خلاقیت.
روش اکتشافی تدریس
در یادگیری اکتشافی، دانش آموز باید خود مسئله را مشخص کند، راه حل های ممکن را برای آن پیدا کند، این راه حل ها را با توجه به شواهد، آزمایش کند و با توجه به این آزمایش ها، نتیجه گیری های مناسبی به دست آورد و سپس این نتیجه گیری ها را در موقعیت های جدید به کار گیرد و سرانجام به قوانین کلی و قابل تعمیم، دست یابد. در این روش هدف، پرورش تفکر و خلاقیت است.
فواید استفاده از روش تدریس اکتشافی: 1- پرورش قدرت تفکر 2- افزایش انگیزه درونی 3- پرورش اعتماد بنفس 4- نظم دادن به مطالب 5- افزایش قدرت خلاقیت 6- گروهی بودن
روش سمعی-بصری تدریس
گروهی از افراد هستند که با دیدن تصاویر و خواندن مطالب آن را فرا. می گیرند، که به این روش، یادگیری بصری می گویند. گروهی نیز با شنیدن مطالب آن را فرا می گیرند که به این روش سمعی گفته می شود.
در روش سمعی-بصری برای یادگیری بهتر می توانید:
• در کلاس های درس، ردیف های جلو را برای نشستن انتخاب کنید تا گفته های معلم با دقت بیشتری در ذهنتان تثبیت شود.
• کلماتی که به عنوان راهنما گفته می شود را در گوشه ای از کتاب یا دفترتان بنویسید.
• کشیدن تصاویر، توضیح دادن مطالب جدید و سپس رنگ آمیزی برخی از مطالب خاص به صورت رمزی، تصاویر و نوشته ها را بیشتر برایتان یادآوری می کند. به طوری که نحوه ی درک بشر از رنگ ها، یک راه عالی برای یادگیری است.
• خواندن داستان ها، انتقال دادن آن به دیگران و یا اینکه آنها را با صدای بلند بخوانید.
• خودتان املای کلمات را در دفتری ثبت کنید و سپس نوع تلفظ آنها را ضبط کرده و به آن گوش کنید. این روش بیشتر در یادگیری زبان انگلیسی کاربرد دارد.
• سوالات و موضوعات جدید را با صدای بلند بخوانید.
• همچنین در زمان مطالعه تمرکز حواس داشته باشید.
• در کلاس مشارکت داشته باشید تا بتوانید آن را نزد دیگران اظهار کنید.
نحوه آموزش و تدریس خصوصی ریاضی توسط استادان برتر
——————————————————
انتقال مفاهیم ریاضی از طریق ایجاد پویایی در دانش آموزان و دانشجویان.با این روش آنها قادر خواهند بود به کشف راهبردها از طریق اطلاعات خودشان بپردازند.همین موضوع باعث میشود که آنها اعتماد به نفس لازم برای حل مسائل پیچیده تر پیدا بکنند.
آموزش روش های خلاصه نویسی به شاگردان تا بتوانند آنچه را که در کلاس فهمیده اند را یادداشت کنند و فهمیدن را یاد بگیرند نه حفظ کردن.
ایجاد اطمینان در توانایی شاگردان و افزایش اعتماد به نفس آنان و تکیه بر هوش و توانایی خود جهت حل مسائل ریاضی، نه اینکه فقط از طریق تقلید و حفظ کردن مطالب مسائل را حل کنند.
همکاری با پژوهش سراها، مدارس غیر انتفاعی، آموزشگاه های مختلف و... در زمینه های: آموزش تست زنی، مشاوره کنکوری ها، مشاوره تحصیلی،آموزش ریاضی.
برگزاری کلاسهای تقویتی و رفع اشکال ویژه دانش آموزان متوسطه اول و دوم
آموزش و تدریس خصوصی ریاضی دوره اول و دوم متوسطه
آموزش و تدریس ریاضی به صورت خصوصی و گروهی ویژه دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه نظام جدید (مقطع راهنمایی و دبیرستان نظام قدیم).
برگزاری کلاس رفع اشکال، کلاس تقویتی، کلاس خصوصی ویژه استعدادهای درخشان، کلاس های آمادگی ویژه کنکوری های سال ۹۹ ، مرور مفاهیم و سر فصل های اصلی، کلاس تقویتی ویژه المپیاد ریاضی، حل تمرین کلیه دروس ریاضی در پایه های مختلف متوسطه اول و دوم
تمرین و حل نمونه سوالات امتحانات نهایی نوبت اول و دوم پایه های تحصیلی متوسطه اول و دوم به همراه پاسخنامه تشریحی، بررسی و حل نمونه سوالات نوبت شهریور ماه پایه های مختلف تحصیلی به همراه پاسخنامه تشریحی، سوالات کنکورهای تجربی- ریاضی- انسانی و فنی در سال های مختلف به همراه پاسخنامه تشریحی
لیست تمام دروس پایه اول و دوم متوسطه
کتاب ریاضی هفتم، ریاضی هشتم، ریاضی نهم، ریاضی۱ (دهم تجربی – دهم ریاضی)، هندسه۱ (دهم ریاضی)، ریاضی۱ (دهم هنرستان)، ریاضی و آمار۱ (دهم ادبیات و علوم انسانی- دهم علوم و معارف اسلامی)، حسابان۱ (یازدهم ریاضی)
هندسه۲ (یازدهم ریاضی)، ریاضی۲ (یازدهم تجربی)، ریاضی و آمار۲ (یازدهم ادبیات و علوم انسانی- یازدهم علوم و معارف اسلامی)، آمار و احتمال (یازدهم ریاضی)، هندسه۳ (دوازدهم ریاضی)
حسابان۲ (دوازدهم ریاضی)، ریاضیات گسسته (دوازدهم ریاضی)، ریاضی و آمار۳ (دوازدهم ادبیات و علوم انسانی- دوازدهم علوم و معارف اسلامی)، ریاضی۳ (دوازدهم تجربی)
آموزش تست زنی،برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی ویژه کنکوری ها
آموزش روش های تست زنی کنکور و رفع اشکال
آموزش روش های تست زنی، کلاس رفع اشکال ویژه کنکوری های سال 99 دانشگاه های سراسری و آزاد رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی
بررسی و حل نمونه سوالات کنکور سالهای گذشته
آموزش روش های تست زنی، کلاس رفع اشکال ویژه کنکوری های سال99، تجزیه و تحلیل و حل نمونه سوالات کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی- بررسی و حل نمونه سوالات کنکو رشته های تجربی، ریاضی، انسانی و فنی در سال های مختلف به همراه پاسخنامه تشریحی
برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی ویژه کنکوری ها
موفقیت در کنکور سراسری و دستیابی به اهداف بلند مدت برای آینده ای بهتر نیازمند دانستن و داشتن مواردی مثل منابع کنکور سراسری، استفاده از کتاب های کمک آموزشی و آزمون های آزمایشی خوب برای رشته ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان در کنکور سراسری، مشاوره برنامه ریزی درسی و تست زنی در کنکور سراسری، نحوه صحیح مطالعه دروس برای موفقیت در کنکور سراسری، استفاده از نعطیلات نوروز یا عید برای مطالعه دروس عقب افتاده، جمع بندی کنکور سراسری و در نهایت مدیریت و کنترل زمان در کنکور سراسری هستیم.
هیچ گاه نمی توان برای همه یک نسخه را پیچید و همه ما می دانیم که برنامه ریزی برای هر شخص به صورت مجزا و با توجه به توانایی ها و زمانی که برای مطالعه در طی روز اختصاص میدهد فرق دارد اما یکسری نکات در رابطه با برنامه ریزی صحیح اصولی وجود دارد که رعایت این اصول باعث دسترسی راحت تر به موفقیت خواهد شد.
یک مشاور خوب نباید به صورت مستقیم برای دانش آموز برنامه ریزی کند. بلکه باید به دانش آموز بیاموزد که چگونه برای خودش برنامه ریزی کند. جدای از راهنمایی دانش آموز برای برنامه ریزی در زمان های مناسب و مطالعه کافی، باید بتواند به دانش آموز، آموزش های مهم را جهت تدوین یک برنامه متناسب و کامل برای اوقات مرده ارائه کند.
تدریس ریاضیات دانشگاهی
برای یادگیری بهتر ریاضیات دانشگاهی، در ابتدا باید تلاش کرد که اشکالات ریاضی (به صورت مبحثی یا کلی) در دوره های متوسطه را برطرف کرد. به هر حال درس ریاضی مباحث به هم مرتبطی دارد و اگر پایه ریاضی شما از ابتدای کار قوی نباشد در یادگیری مباحث جدید با اشکال روبه رو خواهید داشت.
شما می توانید با شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و یا با تلاش بیشتر در شروع ترم که هنوز مباحث زیادی گفته نشده است یا قبل از آغاز ترم، اشکالات پایه ای خود در درس ریاضی را برطرف کنید.
این مقطع، مانند متوسطه نیست که فقط یک کتاب داشته باشید و باید کتابهای مختلفی را در جهت یادگیری سرفصلهای مشخص شده در دروس ریاضی را مطالعه نمایید.
حضور در کلاس های تدریس ریاضی در تمام مقاطع بسیار ضروری و مهم است به خصوص در مقطع دانشگاه که عدم حضور در کلاسهای ریاضی، جبران را تا حدی سخت خواهد کرد. یادگیری دروس ریاضی دانشگاهی نیز مانند دروس ریاضی متوسطه و دبستان، نیاز به تمرین و تکرار دارد.
در دانشگاه درس خواندن باید جهت دار باشد و اگر دانشجو در رشته ای غیر از ریاضی تحصیل می کند که ریاضی درس پایه ای و مهم در این رشته است باید تلاش بیشتری در جهت یادگیری این درس انجام دهد.
و اگر دانشجو در دانشگاه، در رشته ریاضی تحصیل می کند در درجه اول باید روی اصل دروس و زیر بنای آن و بعد هم کار پژوهشی در زمینه ای که علاقه دارد متمرکز شود.
بعضی دانشجویان در این رشته تب و تاب مقاله دادن دارند و فقط سعی می کنند مقاله بنویسند که اگر مقاله نوشتن هدف شود صحیح نیست.
طبیعی است که انتظار کاربردی شدن از رشته ریاضی نسبت به رشته های فنی مهندسی کمتر باشد اما توصیه می شود دانشجویان این رشته، اول پایه و اصول اولیه رشته ریاضی را یاد بگیرند و بعد هم در زمینه پژوهش به سمت کاربردی شدن حرکت کنند.
لیست واحدهای درسی دانشگاهی
ریاضی عمومی۱و۲ – ریاضی مهندسی – مبانی ریاضیات – معادلات دیفرانسیل – مبانی ماتریسها و جبر خطی – توپولوژی عمومی – تحقیق در عملیات – آمار واحتمال – حد و پیوستگی – مشتق وقواعد مشتق گیری، آمار و احتمال، توابع: جزء صحیح- نمایی- لگاریتمی و…، معادلات و نامعادلات
دنبالهها(فیبوناتچی، حسابی، هندسی و…)، مثلثات شامل(نسبتهای مثلثاتی، روابط بین نسبتهای مثلثاتی، نمودار توابع مثلثاتی، معادلات مثلثاتی و…)، حجم های هندسی، تقسیم بندی اعداد
نکات مهم در آموزش و تدریس خصوصی و گروهی ریاضی
——————————————————
معلم ریاضی صرفاً نباید گوینده باشد و دانش آموز شنونده، بلکه کلاس ریاضی باید پویا و پر انرژی باشد، تا برای دانش آموزان خسته کننده نباشد.مخصوصاً رده سنی نوجوانان و همان مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم.
معلم باید بتواند ارتباطی عمیق با دانشآموزان ایجاد کنند و این خالص آن مربوط به تجربه دبیر می باشد که چقدر خودش را با این مسئله درگیر کند.
ریاضی یک درس زنده است و این پویایی درس ریاضی را ما گاها با روشهای اشتباه تدریس از بین میبریم و باعث نفرت دانشآموزان از درس ریاضی می شویم.
اگر دانش آموز مطمئن شود که درس ریاضی می تواند در زندگی و کاربرد داشته باشد مطمئناً به آن علاقه مند می شود زیرا ریاضی زندگی او را آسان خواهد کرد.
حتی دانش آموزان تیزهوش نیز برای درک بهتر سوالات پیچیده و چند مرحله ای در ابتدا باید مفهوم آن مبحث درسی را فهمیده باشند.
با توجه به اینکه هر دانشآموز مفاهیم درسی ریاضی را به صورت متفاوت از همکلاسی های یاد می گیرد پس بهتر است معلم روش یادگیری هر دانش آموز را دقیقاً بداند.
معلم ریاضی باید دلسوز و مسئولیتپذیر باشد و همچنین اخلاق را در اولویت خود قرار دهد و از همه مهمتر اینکه انگیزه معلم و انرژی معلم در کلاس بسیار مهم است.
لیست مقالات، جزوات، نمونه سوالات و نرم افزارهای مرتبط که درآینده نزدیک در وبسایت بارگزاری خواهد شد.
توابع (یکه به یک – پوشا – زوج و فرد – جزء صحیح – گویا – تحلیلی – برداری – جبری و غیرجبری – پیوسته – مشتق پذیر – علامت – مثلثاتی – هذلولوی – نمایی – لگاریتمی و…)
حد و پیوستگی، مشتق وقواعد مشتق گیری (قاعده ضرب – قاعده زنجیره ای – مشتق تابع وارون – قاعده توان – قاعده خارج قسمت – مشتق توابع نمایی و لگاریتمی – مشتق توابع مثلثاتی – مشتق توابع هذلولوی و…)
آمار و احتمال، معادلات و نامعادلات، دنبالهها (حد دنباله – یکنوایی دنباله – دنباله کوشی – دنباله فیبوناتچی – دنباله حسابی – دنباله هندسی – دباله همگرا – دنباله واگرا و…)
مثلثات (تابع های اصلی مثلثاتی- دایره واحد مثلثاتی- تناوب- تابع وارون- کاربرد اتحادها در مثلث- قانون سینوس ها- قانون کسینوس ها- رابطه های تبدیل زاویه- زاویه محاطی- زاویه مرکزی- وضعیت نسبی دو دایره- وضعیت نسبی خط و دایره- روابط بین نسبتهای مثلثاتی- نمودار توابع مثلثاتی- معادلات مثلثاتی و…)
مبحث بردارها ( ضرب مختلط- مساحت مثلث و متوازی الاضلاع- قرینه بردار نسبت به بردار- ضرب داخلی و اتحادها- زاویه بین دو بردار- ضرب خارجی- ضرب مضاعف- تصویر بردار بر یک بردار)
حجم های هندسی (منشوری- کروی- هرمی- مربع- مستطیل- مثلث- متوازی الاضلاع- ذوزنقه- دایره- بیضی- مکعب- مکعب مستطیل- استوانه- هرم- مخروط- کره- کره بیضوی و…)
زاویه ها (حاده- نیم صفحه- آینه ای یا بازتابی و…)
نمونه سوالات امتحانات نهایی نوبت اول و دوم پایه های تحصیلی (دبستان- متوسطه اول- متوسطه دوم) به همراه پاسخنامه تشریحی
نمونه سوالات نوبت شهریور ماه پایه های مختلف تحصیلی به همراه پاسخنامه تشریحی
سوالات کنکور های تجربی- ریاضی- انسانی و فنی در سال های مختلف به همراه پاسخنامه تشریحی، ماشین حساب آنلاین، رسم آنلاین نمودار توابع
بهترین روش آموزش و تدریس ریاضی
از آنجایی که ریاضی یکی از مهم ترین دروس دوران مدرسه و همچنین درس مشترک بین تمامی رشته های دورهی متوسطه دوم و نیز یکی از دروس پایه برای بسیاری از رشتههای دانشگاهی است بهتر است در شیوهی آموزش ریاضی بهترین مسیرها را انتخاب نمود.
در این درس مباحث بسیار گسترده است و طبیعتا تسلط بر تمامی مباحث (در سطح دانشگاهی) سخت و در صورت امکان، بازده بهتری نسبت به تخصص در هر گرایش نخواهد داشت. اما، (درسطح متوسطه و دبستان) یک معلم موفق باید بر تمامی مباحث برای تدریس ریاضی مسلط باشد.
مفاهیم درس ریاضی از طریق تکرار و تمرین در ذهن می ماند. بعد از چند جلسه تدریس ریاضی باید برای ارزیابی شاگرد، آزمون به صورت شفاهی و کتبی گرفته شود.
دانلود رایگان کتاب های ریاضی دوره اول و دوم آموزش متوسطه شاخه نظری
——————————————————
جهت دانلود رایگان کتابهای ریاضی دوره متوسطه سال تحصیلی 98-99 (بصورت فایل pdf) بر روی تصویر هرکتاب کلیک کنید.
لینک دانلود مستقیم می باشد و پس از کلیک کردن بر روی هر تصویر، دانلود فایل بصورت خودکار آغاز خواهد شد.
نقش معلم و استاد در نظام آموزشی
نقش مهارت هــای حرفه ای معلــم در تغییــر نظام آموزشــی بســیار ضروریست و در این رابطه به مؤلفه هــای “روش های جدید تدریس، تکنولوژی آموزشــی و ارزش یابــی” می توان اشاره کرد.
منظور از این مهــارت هــــا آگاهـــی معلمــان از “روش های تدریس، ســازمان دهی و اداره ی کلاس، مشاوره و راهنمایی دانش آموزان و ارزش یابی” است.
هم چنین به مهارت هــا و توانایی هــای عملــی معلم در فرایند یادگیــری مانند “مهارت در تهیه ی طرح، اجرای روش های نوین تدریس، طراحی آموزشی و ارزش یابی” به عنوان مؤلفه هــای مهارت های حرفــه ای معلمان می توان تأکید کرد.
آموزش کلید توسعهی و مسیری است که افراد برای تحقق تواناییها و افزایش کنترل بر تصمیمهای اثر گذار خود باید فرا گیرند. چهار ستون یادگیری، یعنی یادگیری برای دانستن، یادگیری برای انجام دادن، یادگیری برای با هم زیستن و یادگیری برای شدن همواره مورد تأکید جوامع بین المللی است.
صلاحیت حرفه ای معلمان
داشتن دانش مرتبط با بهبود و یادگیری دانش آموز، توانایی استفاده از راهبردهای چندگانه ی آموزشی، داشتن مهارت های اداره ی کلاس و ایجاد انگیزه در دانش آموزان، داشتن مهارت های ارتباطی، داشتن مهارت در برنامه ریزی آموزشی، ارزیابی یادگیری دانش آموزان، مسئولیت ذیری و تعهد حرفه ای، فعالیت گروهی.
آگاهــی از انتظارهــا، برنامه هــای درســی رایــج و الزامــات آموزشی، ترویــج رفتارهــا، نگرش هــا و ارزش هــای مثبــت در بیــن دانش آموزان، درك مســئولیت ها و دانستن روش کسب کمك و مشاوره از افراد متخصص
مشخص کردن هدف های یادگیری – یاددهی که مرتبط با همه ی دانش آموزان کلاس است، اســتفاده ی مؤثراز فناوری اطلاعات و ارتباطات درآموزش موضوع درسی و درحمایت از نقش گسترده تر حرفه ای خود.
اســتفاده از هدف های یاددهی– یادگیری برای برنامه ریزی درس هــا، توالی درس ها و نشــان دادن اینکــه چگونه یادگیری دانش آموزان را اندازه می گیرند.
شناســایی و پشــتیبانی دانش آموزان توانمند و کسانی که کمتر از انتظارات وابسته به سن کار می کنند. توانایی اســتفاده از ســوابق به عنوان پایــه ای برای ارائه ی گــزارش در مورد پیشــرفت دانش آموزان (به صورت شــفاهی و کتبــی) به طور مختصــر و اطلاع رســانی به والدیــن، صاحبان حرفه و دیگر افراد مرتبط. سازمان دهی، مدیریت و استفاده ی مؤثر و درست از زمان تدریس و یادگیری.
توجــه بــه تفاوت هــا در تجربه هــا، انگیزه هــا و پیشــرفت تحصیلی بین دختران و پســران و در نظر گرفتن فرهنگ های متفــاوت و گروه هــای قومی دانش آمــوزان به منظــور کمك به پیشرفت صحیح و مناسب آن ها آمــوزش درس هــای ســاختار یافتــه و توالــی کار خود به روشنی؛ به نحوی که موجب علاقه و تحریك دانش آموزان شود.
داشــتن انتظــارات بــالا از دانش آموزان و برقــراری ارتباط موفق با آن ها با محوریت یاد دهی و یادگیری.
بازشناســی و ارائه ی بازخورد مؤثر به فرصت های آموزشی که در کلاس درس به وجود می آید، شامل مبارزه با دیدگاه های کلیشــه ای، مبارزه و مقابله بــا زورگیری و آزار رســانی از طریق خط مشی ها و رویه های مناسب.
مدیریت بر کار دســتیار معلمان و دیگر بزرگ سالانی که به بهبود یادگیری بزرگ سالان کمك می کنند.توانایی ارائه ی تکلیف و فعالیت های خارج از مدرسه ای که به تعمیق مطالب آموزش داده شده در کلاس درس کمك می کند.
استفاده ی مناسب از طیف وسیعی از راهبردهای کنترل و ارزیابی برای سنجش پیشرفت دانش آموزان در جهت هدف های یادگیــری برنامه ریزی شــده و اســتفاده از این اطلاعــات برای ارتقای برنامه ریزی و تدریس خود
ثبت نظام مند پیشــرفت ها و دســتاوردهای دانش آموزان با ارائه ی شــواهد گسترده ای از کار، پیشرفت و موفقیت آن ها در طول زمان (این کار به دانش آموزان در بررســی پیشرفت خود و به آموزگار در برنامه ریزی کار خود کمك می کند.)
ابتــکار عمل بــرای هم گامــی با رونــد آموزش و پــرورش در موضوع تدریس خود. مشــارکت و کمك به گروه های آموزشــی به شیوه ی مناسب در مواقــع لــزوم و برنامه ریزی بــرای به کارگیری والدین، بیشــتر به منظور حمایت از یادگیری دانش آموزان
ارتبــاط مؤثــر بــا والدیــن و صاحبان مشــاغل بــرای تعیین مسئولیت ها، علایق و حقوقی که در یادگیری دانش آموزان دارند.
در میان گذاشتن ارزش ها با دانش آموزان، در نظر گرفتن والدین به عنوان همکاران آموزشی، ترغیب درگیری والدین در فرایند آموزش، داشــتن تمایل و اشــتیاق بــه یادگیــری از همــکاران برای دستیابی به اهداف کار خود.
معلم اثر بخش کیست؟
در فرهنگ علوم تربیتی آمده است: اثر بخشی عبارت اســت از میزان تحقق اهداف و انجام موفقیت آمیز مأموریت. به تعبیر دیگر اثر بخشــی عبارت است از عملکرد و کارایی مطلوب در تخصیص منابع.
آمــوزگاران اثر بخش باید دانــش و مهارت هــای مورد نیاز برای دســتیابی بــه هدف هــای مورد نظر را داشــته باشــند و نیز باید بتوانند آن ها را در زمان مناسب به شیوه ی مطلوب و مورد انتظار بــه کار گیرند.
برخورداری از دانش و مهارت هــای مختلف با عنوان شایســتگی یــا صلاحیت معلم مطرح می شود و کاربرد دانش و مهارت های مزبور عملکرد معلم تلقــی می گردد. لذا، پژوهشــگرانی که ســعی دارند اثر بخشــی معلم را بشناســند، باید بتوانند بین شایســتگی معلم و عملکرد وی و تحقــق هدف های آموزشــی پیوندی برقــرار کنند.
آموزگار اثر بخش به گونه ای متناســب هدف هایی را که به طور مســتقیم یا غیر مستقیم با یادگیری دانش آموز مرتبط است، محقق کند. کارهــای آمــوزگاران اثر بخش به خوبــی ســازمان یافته و آماده است؛ یعنی از وقتشان به خوبی استفاده می کنند و می کوشند برنامه های خود را از قبل تنظیم کنند.
برای تغییر دادن موضوع بحث و گفت وگو از لحظه ها اســتفاده می کنند؛ یعنی در کلاس فعالیت های متنوعی را باعث می شــوند و هر موضوع یادگیری را مقدمــه و بهانــه ای برای موضوع یادگیری دیگــر می دانند.
این گونه معلمان از برنامه یا جدول یادگیری سریع بهره می برند؛ یعنــی کلاس را به صــورت زنــده، شــاد و فعــال اداره می کنند، ولــی به دانش آموز فشــاری بیــش از ظرفیــت او وارد نمی آورند انگیزه های دانش آمــوزان را برای یادگیری، فعال نگه می دارند.
یعنی آنچنان فضــای روانی ای ایجاد می کنند که دانش آموزان کنجکاو و برانگیخته بــرای آموختن باقی می مانند. موجباتی را فراهم می آورند که دانش آموزان ما هیجان و انگیزه ی لازم را برای انجام فعالیت های یادگیری داشته باشند.
معلمی کــه رفتــار دوســتانه دارد، دانش آمــوزان را می فهمــد و رفتــار و هیجان هایش سازمان یافته و سالم اســت، دانش آموزان را برای یادگیری بیشــتر برمی انگیزد.
خلاقیت و نوآوری او باعث می شــود دانش آموزان کلاس فعال تر باشــند، بیشــتر احساس مســئولیت کننــد و در عین حال عزت نفس و کنتــرل رفتارهای نامطلوب نزد آنان بالاتر از دانش آموزان دیگر باشد.